Časté dotazy



Hygiena obecná a komunální

Kvalita pitné vody ve vodovodu
Údaje o kvalitě pitné vody ve vodovodu pro veřejnou potřebu poskytuje provozovatel vodovodu.
 
Užití vody z veřejného vodovodu pro umělou výživu kojenců
Pokud voda ve všech ukazatelích splňuje požadavky vyhlášky č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost kontroly pitné vody, včetně dusičnanů (do 50 mg/l), dusitanů a jejich optimálního poměru, je vhodná i pro kojence. Kvalita dodávané vody však může být ovlivněna stavem rozvodné sítě v domě. Vzhledem k tomu, že umělá výživa kojenců je záležitost vysoce individuální, je nutné, aby se k možnosti využití vody z veřejného vodovodu k těmto účelům vyjádřil především pediatr, který je podrobně obeznámen se zdravotním stavem a individuálními potřebami konkrétního dítěte. Vodu ze zdrojů individuálního zásobování vodou bez pravidelných kontrolních analýz (domovních studní) nedoporučujeme užívat v žádném případě.
 
Úkony ze strany veřejnosti vůči správnímu orgánu - náležitosti podání
Podání (např. žádosti související s podnikatelskou aktivitou, podněty a jiné) musí mít náležitosti stanovené $ 37 zákona 500/2004 Sb., správní řád :
  • kdo je činí
  • které věci se týká
  • jméno a příjmení
  • datum narození
  • místo trvalého pobytu nebo jinou adresu pro doručování
Podání je možno učinit :
  • písemně
  • ústně do protokolu
  • v el. podobě se zaručeným elektronickým podpisem
  • dálnopisem, telefaxem, z veřejné datové sítě bez zaručeného el. podpisu, pokud je do 5 dnů potvrzeno nebo doplněno dle bodů 1 - 3
Příkladový univerzální vzor žádosti - obecně, např. k žádostem o vydání závazného stanoviska KHS, je třeba dále přikládat projektovou dokumentaci zpracovanou dle stavebního zákona pro daný stupeň řízení a plnou moc žadatele pro zastupování investora.
 
Plíseň v bytě
Každá plíseň je mimo jiné specifické účinky na organismus potenciálním alergenem, proto představuje zdravotní riziko pro uživatele bytu, ve kterém se vyskytuje, tento problém je potřeba řešit, pokud možno odstraněním příčinných souvislostí (vlhkost, technické havárie, izolační závady, tepelné mosty nebo nevhodný způsob užívání bytu – minimální větrání, sušení prádla, nefunkční topidla atp.). Okamžitým dílčím zásahem je ošetření zdí přípravky proti plísni (např. Savo proti plísni atd.), což je však pouze krátkodobým řešením, není-li odstraněna skutečná příčina vzniku vhodných životních podmínek pro všudypřítomné plísňové mikroorganismy. Prošetření a případně uložení opatření k řešení příčiny vzniku plísní spadá do kompetence místně příslušného stavebního úřadu podle stavebního zákona. Jako podklad pro žádost na stavební úřad je možno si obstarat i posudek odborníka (např. soudního znalce v oboru stavebnictví) k příčinám výskytu plísní ve Vašem bytě (příp. v dalších prostorách domu) a k návrhu možných opatření.
KHS jako úřadu státní správy pro oblast zdravotnictví nepřísluší takové znalecké posudky provádět, nedisponuje ani příslušnými odborníky.
Před provedením postřiku prostředkem proti plísni doporučujeme provést podrobnou fotodokumentaci, eventuelně posečkat s aplikací až po prohlídce příslušným odborníkem.
 
Laboratorní rozbory, analýzy, měření fyzikálních faktorů, odborné expertízy a posudky
KHS nemají vlastní laboratoře, z tohoto důvodu tyto úkony zajišťují pro veřejnost jako placenou službu laboratoře, které jsou držitelem osvědčení o autorizaci, akreditaci event. správné laboratorní praxi. KHS je vždy také pouze objednatelem výše uvedených služeb u příslušných laboratoří.
 
Osvětlení, zastínění, proslunění, oslnění (tzv.světelné znečištění - oslňování reklamami, atp...), větrání, vytápění a další stavebně technické parametry bytů, bytových domů a rodinných domů
Kompetentním správním úřadem je stavební úřad.
 
Kvalita a znečišťování ovzduší, zápach
Řešení problematiky ochrany ovzduší a zdrojů znečišťování spadá ve smyslu zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, do kompetence odborů životního prostředí obcí s rozšířenou působností, magistrátů, krajských úřadů, České inspekce životního prostředí, Ministerstva životního prostředí a dalších správních úřadů.
V příloze č. 1 zákona o ochraně ovzduší jsou uvedeny imisní limity a povolený počet jejich překročení za kalendářní rok pro vybrané znečišťující látky, imisní limity jsou vyhlášené jak pro ochranu zdraví lidí, tak pro ochranu ekosystémů a vegetace. Pro některé další škodliviny vyskytující se ve venkovním ovzduší byly Státním zdravotním ústavem Praha (s odkazem na § 27 odst. 6 písm. b) zákona o ochraně ovzduší) stanoveny tzv. "referenční koncentrace".
Kvalita venkovního ovzduší je na území celé České republiky sledována systémem měřících stanic imisního monitoringu, jejichž provoz zajišťují různé instituce. Jedním z provozovatelů stanic imisního monitoringu je Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), na jehož webových stránkách lze nalézt aktuální informace o imisní zátěži ovzduší ve vybraných lokalitách, přehledy vyhodnocení kvality ovzduší a další.
Na provozování měřících stanic imisního monitoringu na území brněnské městské aglomerace se podílí ČHMÚ, Magistrát města Brno (MMB) a další instituce. Aktuální údaje o stavu ovzduší na území města Brna podle lokalizace měřících stanic imisního monitoringu lze nalézt na webových stránkách MMB.
Na webových stránkách odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje v Brně lze nahlédnout do Generální rozptylové studie ovzduší Jihomoravského kraje. Ve studii je vyhodnocen vliv všech stacionárních, bodových a lineárních zdrojů znečišťování ovzduší, které se podílejí na imisní zátěž ovzduší v jednotlivých městech, obcích a ve volné krajině území Jihomoravského kraje. Jsou vyhodnoceny krátkodobé a průměrné roční koncentrace nejvýznamnějších škodlivin ve srovnání s imisními limity stanovenými z hlediska ochrany zdraví lidí a ochrany ekosystému a vegetace (prašný aerosol frakce PM10 a PM2,5, oxidy dusíku NOx, oxid dusičitý NO2, oxid siřičitý SO2, benzen, benzo-a-pyren).
 
Soukromé studny
Kompetentním správním úřadem je věcně a místně příslušný úřad (např. vodoprávní úřad obce s přenesenou působností). Hygienická služba nemá právními předpisy stanoveny žádné kompetence. KHS upozorňuje, že zdravotní nezávadnost pitné vody je možno objektivně posoudit pouze na základě rozboru vzorku vody provedeného v rozsahu úplného rozboru dle př.1, 5 části 2 vyhl. č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody, ve znění pozdějších změn a doplňků, s tím, že rozbor nesmí být starší 6-ti měsíců. Následné vlastní pravidelné kontrolní rozbory je již možno pro svou potřebnou výpovědní hodnotu odebírat a nechávat analyzovat v rozsahu kráceného rozboru dle přílohy č. 5 části 1 vyhlášky č. 252/2004 Sb. (doporučujeme v případě stabilní jakosti - např. v četnosti 1x za 2 roky).
 
Pořádek a znečišťování veřejného prostranství
Je nutno se obrátit na příslušný obecní úřad. Hygienická služba nemá právními předpisy stanoveny žádné kompetence.
 
Obtěžování zvířaty (koně, psi, kočky ....)
KHS dozoruje pouze objekty, které slouží ke komerčnímu chovu. Jinak podrobnější podmínky chovu domácího zvířectva (ne k podnikatelským účelům) mohou upravovat obecně závazné vyhlášky vydané v samostatné působnosti dle zákona č.128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších změn a doplňků. Problematiku zápachu řeší odbory životního prostředí, případně obecní úřady.
 
Sousedský hluk
Nespadá do kompetence hygienické služby, nevztahuje se na něj nařízení vlády č.272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Lze řešit dohodou se sousedy, cestou obecního úřadu nebo soudní cestou - dle $ 1013 a 1042 občanského zákoníku č. 89/2012 Sb.
Sousedským hlukem se rozumí hluk působený hlasovými projevy lidí a zvířat a činnostmi spojenými s běžným užíváním bytu, bytového domu, rodinného domu, stavby pro rodinnou rekreaci a pozemků k nim náležejícím.

Jedná se např. o následující:
  • přemísťování osob
  • hlasové projevy osob a zvířat
  • manipulace s předměty
  • používání domácích spotřebičů (pračky, vysavače, mixery, el. ruční nářadí, aj.)
  • hra na hudební nástroje
  • audiovizuální technika
  • hračky
  • drobná údržba
  • sekačky trávy, okružní pily
  • jiné obdobné činnosti či zdroje hluku
 
Co a jak vyřizuji na KHS před zřízením provozovny se službami péče o tělo?
Provozovna pro služby péče o tělo, tzv. činnosti epidemiologicky závažné (kadeřnictví a holičství; manikúra a pedikúra; kosmetické služby; masérské, rekondiční a regenerační služby; provozování solárií; činnosti, při kterých je porušována integrita lidské kůže), je nebytový prostor, schválený rozhodnutím stavebního úřadu pro tento účel užívání. Ať už se jedná o změnu užívání stavby nebo kolaudační souhlas, stavební úřad vyžaduje jako podklad pro svá řízení závazné stanovisko KHS. Je tedy potřeba předložit na místně příslušné pracoviště KHS žádost, dále projektovou dokumentaci nebo schematický dispoziční nákres stavby, konkrétních prostor (vybavení a uspořádání provozovny, včetně zakreslení hygienického zázemí) s textovým popisem zajištění odvětrání – přirozené okny, či umělé VZT; zajištění osvětlení; ZTI (pitná studená a teplá voda, topení atp.); popis podlahových ploch (snadno omyvatelný materiál); obklady (eventuelně omyvatelný povrch) stěn u umývadel a na WC a dále vybavení dalšími zřizovacími předměty – pedikérská vanička, výlevka, dřezy, sprchy atp. dle druhu činnosti. Provozní umývadlo (s tekoucí pitnou studenou a teplou vodou) musí být umístěno přímo v pracovní místnosti provozovny (k dispozici pracovníkovi pro nezbytnou osobní hygienu po každém výkonu činnosti).
 
Co ještě potřebuji vyřídit na KHS před zahájením provozování činností epidemiologicky závažných? (činností, při kterých je porušována integrita lidské kůže, kadeřnictví a holičství; manikúra a pedikúra; kosmetické služby; masérské, rekondiční a regenerační služby; provozování solárií)
Před vlastním zahájením provozu činností epidemiologicky závažných (předměty podnikání: kadeřnictví a holičství; manikúra a pedikúra; kosmetické služby; masérské, rekondiční a regenerační služby; provozování solárií; činnosti, při kterých je porušována integrita lidské kůže) je nutné splnit podmínky stanovené v § 19, 20 a 21 zákona č. 258/2000 Sb.,o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Především být zdravotně způsobilý, vlastnit zdravotní průkaz, mít znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví (tzv. hygienické minimum) a mít KHS schválený provozní řád. Provozní řád pro danou činnost je nutno zpracovat v rozsahu požadavků § 21 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., tedy s uvedením podmínek činnosti, použití strojů, přístrojů a dalších zařízení, zásadami prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění, ke kterým by mohlo dojít nesprávně poskytnutou službou, podmínek dezinfekce a sterilizace, zásad osobní hygieny pracovníků a ochrany zdraví spotřebitele, způsobu zacházení s prádlem a očisty prostředí provozovny, zabezpečení vybavené lékárničky první pomoci dle poskytované služby. Provozní podmínky konkrétněji nastavují § 51 a 52 vyhlášky č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, v platném znění.
Provozní řády k výše uvedeným činnostem musí provozovatel zpracovat a předložit na KHS i pro poskytování docházkové, neboli mobilní formy služby.
 

IČO : 71009191
datová schránka : jaaai36
e-mail: podatelna@khsbrno.cz
KHS JmK se sídlem v Brně
Jeřábkova 4
602 00 Brno
(c) www.khsbrno.cz